Hieronder staat de globale indeling van de les:
min | Plusgroep | Basisgroep | Hulpgroep |
---|---|---|---|
0-5 | Klassikaal begin van de les | ||
6-15 | Zelfstandig bestuderen van website en verwerking | Klassikale uitleg | Zelfstandig bestuderen extra materiaal |
16-30 | Zelfstandige verwerking | Vragen stellen en extra instructie | |
31-40 | Zelfstandige verwerking | ||
41-45 | Vragen stellen over uitwerking | ||
46-50 | Gezamelijke afsluiting |
Voor de lesdoelen staat een letter die overeenkomt met het denkniveau van het lesdoel volgens de taxonomie van Bloom.
De lesdoelen van deze les zijn als volgt:
Aan het einde van de les kun je … … B het ontstaan van een marktevenwicht uitleggen. … T de symbolen p*, q*, Q* in grafieken en tabellen gebruiken. … T het stappenplan voor het vinden van de opbrengst, kosten en winst met een prijs en kostenfunctie uitvoeren.
Voor deze les is de volgende voorkennis nodig:
Voorafgaande aan de les moeten de leerlingen worden ingedeeld in de drie groepen: de hulpgroep, basisgroep en plusgroep. Hiervoor kunnen blanco gekleurde kaartjes worden gebruikt.
Tijdens het klassikale begin van de les worden de plus- en hulpgroep zelfstandig aan het werk gezet. De hulpgroep gaat zelfstandig bezig met de herhaling van de stof op basis van de herhalingsvragen in het leerlingenmateriaal en de plusgroep gaat bezig met de lesstof voor deze les aan hand van de basisvragen in het leerlingmateriaal. Bovenaan elke pagina in het leerlingmateriaal staat altijd de les waarbij de vragen horen en of het herhalings- of basisopgaven zijn.
De plusgroep bestaat uit de leerlingen die hebben laten zien dat zij sterk zijn in het vak economie en meer behoefte hebben aan zelfstandig werken. Deze leerlingen nemen zelf de stof door en doe de zelfstandige verwerking. Zij kunnen later vragen stellen. Van deze leerlingen wordt dus veel autonomie gevraagd. De plusgroep neemt de pagina marktevenwicht door en maakt de basisopgaven in het opgavenboekje.
De basisgroep bestaat uit de ‘reguliere’ leerlingen. Deze leerlingen krijgen klassikale uitleg over de stof. De basisgroep moet hiervoor wel voldoende voorkennis hebben. De basisgroep krijgt klassikaal les aan de hand van de PowerPoint marktevenwicht. Aan het einde van de uitleg gaat de leerling bezig met de basisopgaven in het opgavenboekje.
De hulpgroep bestaat uit de groep leerlingen met een achterstand. Deze groep leerlingen gaat tijdens de uitleg aan de basisgroep bezig met extra uitleg over de voorkennis. Hierna krijgen zij instructie. De hulpgroep neemt de pagina verschuiving vraaglijn en verschuiving aanbodlijn door en maakt de hulpopgaven in het opgavenboekje