Cookie Consent by TermsFeed

Internationale concurrentiepositie

De internationale concurrentiepositie geeft aan in welke mate bedrijven in een land in staat zijn om te concurreren met bedrijven in het buitenland. De internationale concurrentie positie kan in verloop van tijd verbeteren of verslechteren. De oorzaken hiervan zijn het nationaal prijsniveau, de wisselkoers en de kwaliteit van de goederen.

Nationaal prijsniveau

Wanneer Nederlandse producten goedkoper zijn de producten in het buitenland kan Nederland beter concurreren met bedrijven in andere landen en meer producten verkopen. De prijzen hangen onder meer af van de lonen, de arbeidsproductiviteit en de inflatie.

Wisselkoers

Wanneer een Amerikaan een product uit Nederland wil kopen heeft hij euro’s nodig. Hierdoor heeft de wisselkoers invloed op de internationale concurrentiepositie. Wanneer de euro apprecieert (meer waard wordt) wordt het voor een Amerikaan duurder om met zijn dollars hier euro’s te kopen. Hierdoor stijgt de prijs van Nederlandse producten in de Verenigde Staten, de internationale concurrentiepositie van Nederland daalt en er worden minder producten geĆ«xporteerd. Wanneer de Euro deprecieert (minder waard wordt) gebeurt het omgekeerde.

Kwaliteit van de producten

De kwaliteit van de producten bepaald mede de vraag naar deze producten in het buitenland. Zo weten we dat horloges uit Zwitserland een goede kwaliteit hebben, hierdoor heeft Zwitserland een goede internationale concurrentie positie op de markt van horloges en zullen veel mensen een Zwitsers horloge willen hebben.