Internationale concurrentiepositie
De internationale concurrentiepositie geeft aan in welke mate bedrijven in een land in staat zijn om te concurreren met bedrijven in het buitenland. De internationale concurrentie positie kan in verloop van tijd verbeteren of verslechteren. De oorzaken hiervan zijn het nationaal prijsniveau en de kwaliteit van de goederen.
Nationaal prijsniveau
Wanneer Nederlandse producten goedkoper zijn de producten in het buitenland kan Nederland beter concurreren met bedrijven in andere landen en meer producten verkopen. De prijzen hangen onder meer af van de lonen, de arbeidsproductiviteit en de inflatie.
- Lonen Lonen maken vaak een groot deel uit van de kosten van een onderneming. Wanneer de lonen in een land stijgen zullen daarom ook de producten in het land stijgen, dit verslechterd de internationale concurrentie positie.
- Arbeidsproductiviteit De arbeidsproductiviteit geeft aan hoeveel producten een werknemer in een bepaalde tijd kan produceren. Wanneer de arbeidsproductiviteit stijgt betekend dit werknemers meer producten in dezelfde tijd kunnen maken. In dit geval zal de internationale concurrentie positie verbeteren.
- Inflatie Inflatie verhoogd de prijzen in een land, hierdoor stijgen ook de prijzen van de exportproducten. Wanneer de inflatie in Nederland hoger is dan de inflatie van de landen waar Nederland mee handelt verslechterd de internationale concurrentiepositie van Nederland omdat Nederlandse producten nu duurder worden in het buitenland.
Kwaliteit van de producten
De kwaliteit van de producten bepaald mede de vraag naar deze producten in het buitenland. Zo weten we dat horloges uit Zwitserland een goede kwaliteit hebben, hierdoor heeft Zwitserland een goede internationale concurrentie positie op de markt van horloges en zullen veel mensen een Zwitsers horloge willen hebben.