Marketingmix/6 P’s
Een bedrijf kan verschillende marketinginstrumenten inzetten om zijn marketing doelen te bereiken. Het bedrijf zet alle onderdelen van de marketingmix samen in. Een ander woord voor de marketingmix is de 6 p’s. De marketingmix bestaat uit de volgende onderdelen:
Productbeleid
Wat voor soort producten verkoopt het bedrijf? Zijn dit A-merken, B-merken of huismerken? Welke merken, soorten of smaken zijn er? Hoe ziet de verpakking van het product eruit?
Prijsbeleid
Wat wordt de prijs van het product? Welke kortingen zijn er?
Plaatsbeleid
Waar kun je het product kopen? Is er een fysieke winkel of een webwinkel? Is het een dure locatie in het centrum of een goedkopere locatie?
Promotiebeleid
Hoe maken de fabrikant en de winkel reclame voor het product?
Personeelsbeleid
Wat voor personeel heeft het bedrijf? Is er veel personeel in de winkel of staat het personeel alleen achter de kassa?
Presentatiebeleid
Hoe worden de producten in de winkel gepresenteerd? Wat voor uitstraling heeft de winkel?
Supermarkt ketens Jumbo en Aldi zetten de marketingmix allebei op een andere manier in, beide willen namelijk een ander type klant naar hun winkel trekken.
Jumbo | Aldi | |
---|---|---|
Productbeleid | A-merken, B-merken en huismerk | B-merken en huismerk |
Prijsbeleid | Hoge prijs | Lage prijs |
Plaatsbeleid | In een druk winkelcentrum | Aan de rand van de stad |
Promotiebeleid | Veel reclame | Weinig reclame |
Personeelbeleid | Veel personeel in de winkel | Weinig personeel in de winkel |
Presentatiebeleid | Grote, ruim opgezette winkel | Kleine winkel waar de producten nog in dozen staan |