Maximale winst
Je kunt voor een aanbieder op de markt de maximale omzet berekenen. Dit kan je met behulp van een grafiek doen, maar ook doormiddel van een berekening. Hoe je de maximale winst berekend verschilt per marktvorm, maar de basis is hetzelfde.
Maximale winst
De meeste bedrijven streven naar een maximale winst. Wanneer een bedrijf meer producten gaat verkopen zal de winst in eerste instantie toenemen, elk extra product levert dan meer op dan dat het kost. Op dit punt zijn de marginale opbrengsten (MO), groter dan de marginale kosten (MK). Het is dus slim om een extra product te verkopen en de winst neemt toe zolang de extra opbrengsten voor een extra product groter zijn dan de extra kosten, ofwel MO > MK. Daarom zeggen we dat de individuele aanbieder producten blijft verkopen tot geldt dat MO = MK. Verkoopt hij een product minder dan zal hij een stukje winst laten liggen en is de winst niet maximaal.
Wanneer hij een product meer verkoopt dan de hoeveelheid waarbij geldt MO = MK dan maakt hij bij dit laatste product meer kosten dan dat hij opbrengsten van dit product ontvangt. De marginale opbrengsten zijn dan kleiner dan de marginale kosten (MO < MK), waardoor de winst zal dalen.
Verschillende markten
De maximale winst wordt verschillend berekend op verschillende markten. Kijk daarom voor meer informatie op één van de volgende pagina’s: