Cookie Consent by TermsFeed
Belangrijk (klik om te sluiten)
De markt volkomen concurrentie samengevat:
Aantal aanbieders: veel
Aantal vragers: veel
Soort goed: homogeen
Transparantie: volledig
Toetredingsdrempels: geen

Volkomen concurrentie

Bij een markt van volkomen concurrentie zijn er veel vragers en aanbieders op de markt actief. Alle aanbieders bieden hetzelfde product aan, de producten zijn homogeen.
Op de markt bestaat volledige transparantie. Vragers en aanbieders hebben alle beschikbare informatie. Dit heeft drie gevolgen.

  1. Doordat alle aanbieders hetzelfde product aanbieden en er sprake is van volledige transparantie, hebben zij geen invloed op de prijs. Wanneer zij hun prijs namelijk verhogen zullen consumenten naar een concurrent gaan die precies hetzelfde verkoopt. Een onderneming in de markt van volkomen concurrentie noemen we daarom een prijsnemer en een hoeveelheidsaanpasser. De ondernemer kan namelijk nog wel bepalen welke hoeveelheid producten hij gaat aanbieden op de markt.
  2. Op de markt van volkomen concurrentie zijn er ook geen toetredings- en uittredingsbarrières. Hierdoor ontstaat veel concurrentie op de markt. Vragers, aanbieders en potentiële aanbieders hebben alle informatie op de markt en er zijn geen investeringen nodig om toe te treden tot de markt. Hierdoor zal het aantal aanbieders op de lange termijn groeien tot, door het extra aanbod, de prijs tot de kostprijs is gedaald. Dit betekent dat de aanbieders op lange termijn geen winst zullen maken.
  3. Alle aanbieders weten van elkaar welke technologie zij gebruiken voor de productie van het product. Omdat verschillende technologie een verschillende kostprijs tot gevolg heeft en de prijs zal dalen tot de kostprijs, zullen alle producenten de beste technologie overnemen om hun kostprijs te verlagen. Dit zorgt ervoor dat de technologie van iedere producent gelijk is.

De markt volkomen concurrentie bestaat in praktijk niet. Er is geen enkele markt waar de concurrentie zo absoluut is. De meeste markten hebben bijvoorbeeld onvoldoende transparantie. Het voorbeeld dat het meeste in de buurt komt is de markt van één aandeel.