Cookie Consent by TermsFeed

Reactielijn

De reactielijn wordt gebruikt om het aan te geven hoeveel producten een oligopolist moet aanbieden in reactie op de concurrenten om een maximale winst te behalen. Om de reactielijn te tekenen moeten we uitrekenen welke hoeveelheid een oligopolist aanbied bij verschillende hoeveelheden zijn concurrent aanbied.

Om de reactielijn te tekenen gaan we gebruik maken van een voorbeeld. Dit voorbeeld gaat over de markt voor een pakket schoolboeken voor middelbare scholieren, op deze markt zijn twee aanbieders actief, dit zijn bedrijf A en bedrijf B.

In de volgende grafiek zien we de vraaglijn naar pakketten met schoolboeken, ook zien we dat bedrijf B 80 boeken gaat aanbieden, alle vraag die over blijft is voor bedrijf A en is te zien in de residuele vraaglijn. Ook zien we de MO-lijn en de MK-lijn van bedrijf A, hierdoor kunnen we aflezen boor welke hoeveelheid en prijs de winst van bedrijf A maximaal is.
(Wil je weten hoe we deze maximale winst hebben berekend? Kijk dan op deze pagina)

Maar wat nou als bedrijf B niet 80 maar 160 boekenpakketten had aangeboden, wat zou dan de beste reactie van bedrijf A zijn geweest? Ook dit kunnen we in de grafiek tekenen.

We lezen nu af dat de beste reactie van bedrijf A wanneer bedrijf B 100 boekenpakketten gaat aanbieden is om 30 boekenpakketten te gaan aanbieden. Deze aantallen kunnen we in een nieuwe grafiek zetten. In deze grafiek gaan we de hoeveelheid boekenpakketten van bedrijf A zetten die zij het best kunnen aanbieden in reactie op het aantal wat bedrijf B aanbied.

Naast dat we de reactielijn van bedrijf A kunnen tekenen, kunnen we dit ook voor bedrijf B doen.

Wanneer we beide reactielijnen in een assenstelsel tekenen ontstaat er een marktevenwicht. In dit marktevenwicht zijn vraag aan aanbod aan elkaar gelijk en maximaliseren beide bedrijven hun winst. Bedrijf A kan zijn winst niet verhogen door een ander aantal te produceren en voor bedrijf B geldt het zelfde.