Prijsdiscriminatie
Wanneer een onderneming verschillende prijzen aan verschillende consumenten vraagt noemen we dit prijsdiscriminatie.
Prijsdiscriminatie wordt vooral toegepast door monopolisten en oligopolisten die meer winst willen maken. Hierbij kijken zij naar de betalingsbereidheid van hun verschillende klanten en bieden elk een andere prijs.
Om aan prijsdiscriminatie te kunnen doen moet er aan de volgende eisen voldaan worden:
- Er is geen onderlinge doorverkoop
Wanneer producenten hun gekochte producten aan elkaar kunnen doorverkopen is prijsdiscriminatie niet mogelijk. Klanten die een lagere prijs betalen zullen dan namelijk hun product doorverkopen aan klanten die een hogere prijs moeten betalen.
Voorbeeld Wanneer je met het hele gezin naar een pretpark gaat betaal je minder voor de kinderen die naar binnen willen dan voor de ouders die naar binnen willen. Omdat de kinderen hun goedkope kaartje niet kunnen doorverkopen aan de dure volwassenen is prijsdiscriminatie hier mogelijk.
- Er zijn verschillende marktsegmenten Marktsegementen ontstaan wanneer je consumenten in een bepaalde groep indeeld. Deze groepen kan je indelen op leeftijd, maar ook basis van type klant. Op deze verschillende markten kan de aanbieder een andere prijs vragen.
Voorbeeld Een drukkerij drukt voor een plaatselijke voetbalclub het clubblaadje voor een lagere prijs dan dan wanneer het iets moet drukken voor een bedrijf.
- Er zijn verschillende marktsegmenten Marktsegementen ontstaan wanneer je consumenten in een bepaalde groep indeeld. Deze groepen kan je indelen op leeftijd, maar ook basis van type klant. Op deze verschillende markten kan de aanbieder een andere prijs vragen.