Cookie Consent by TermsFeed

Opbrengstenmatrix

Een opbrengstenmatrix is een manier om een economisch spel weer te geven in een tabel. In deze tabel worden de keuzes van twee spelers gezet en de uitkomst van het spel voor elke combinatie van keuzes.

Een opbrengstenmatrix bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst kennen we twee spelers:

Het maakt voor de tabel niet uit wie de rijspeler is en wie de kolomspeler is. Soms wordt dit in opgaves wel aangegeven.

Vervolgens heeft beide spelers een aantal, vaak twee, opties. Elke optie voor de rijspeler staat in een aparte rij, elke optie van de kolomspeler staat in een aparte kolom.
Vaak is het zo dat beide spelers de optie hebben wel of geen actie te ondernemen. Een voorbeeld hiervan is wel of geen prijsverlaging. Wanneer dit het geval is plaats je de optie voor geen actie links/boven en de optie voor wel actie ondernemen rechts/onder.

Als laatste staat in het midden van de tabel een aantal uitkomsten. Deze worden altijd geschreven als RIJ,KOLOM. Vaak zijn de uitkomst getallen. Het eerste getal is dan de uitkomst voor de rijspeler, de tweede uitkomst is de uitkomst voor de kolomspeler.

Een opbrengstenmatrix ziet er in het algemeen als volgt uit:

Kolomspeler
Optie A Optie B
Rijspeler Optie A RIJ,KOLOM RIJ,KOLOM
Optie B RIJ,KOLOM RIJ,KOLOM
Voorbeeld

Stel je voor dat er twee supermarkten bestaan: Super Blauw en Super Geel. Beide hebben een omzet van €10.000 per week. Beide supermarkten hebben uitgezocht dat wanneer zij de prijzen verlagen hun omzet stijgt naar €15.000. De andere supermarkt verliest dan wel klanten en krijgt slechts €4.000. Ze zien echter wel een probleem: verlagen ze allebei de prijs dan daalt de omzet van beide supermarkten naar €8.000.

Eerst vatten we de informatie samen:

  • Twee opties: geen prijsverlaging of wel prijsverlaging.
  • Beide geen prijsverlaging: €10.000
  • Prijsverlaging: €15.000, andere supermarkt €4.000
  • Beide wel prijsverlaging: €8.000

De opbrengstenmatrix ziet er dan als volgt uit:

Super Geel
Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging
Super Blauw Geen prijsverlaging €10.000,€10.000 €4.000,€15.000
Wel prijsverlaging €15.000,€4.000 €8.000,€8.000

Wanneer Super Blauw kiest voor Geen prijsverlaging en Super Geel kiest voor Wel prijsverlaging is het evenwicht als volgt:

Super Geel
Geen prijsverlaging Wel prijsverlaging
Super Blauw Geen prijsverlaging €10.000,€10.000 €4.000,€15.000
Wel prijsverlaging €15.000,€4.000 €8.000,€8.000

Super Blauw krijgt €4.000 en Super Geel krijgt €15.000.