Individuele vraag
Wanneer een product duurder wordt, wil je hier waarschijnlijk minder van kopen. Bij elke prijs die er op een markt is bedenkt een consument hoeveel hij van dit product wil kopen. Op deze manier ontstaat de individuele vraag, de individuele vraag vertelt ons hoeveel een consument van een bepaald product wil kopen bij elke prijs.
Wanneer een hamburger €8,- kost wil je maar een hamburger kopen. Wanneer de prijs voor een hamburgers €6,- is wil je twee hamburgers kopen en wanneer de prijs daalt naar €4,- wil je drie hamburgers kopen. Als een hamburger €2,- kost wil je vier hamburgers kopen. De individuele vraag kunnen we in de volgende tabel zetten.
Prijs | €8,- | €6,- | €4,- | €2,- |
---|---|---|---|---|
Individuele vraag hamburgers | 1 | 2 | 3 | 4 |
De individuele vraag naar een bepaald product kunnen we in een grafiek tekenen. In deze grafiek zetten we op de y-as de prijs (p) van het product. Op de x-as zetten we de hoeveelheid die een consument van dit product wil kopen. De hoeveelheid geven we aan met een kleine q, de q komt van het engelse woord quantity wat hoeveelheid betekent.
Wanneer we de vraag van hamburgers in een grafiek tekenen ziet deze er als volgt uit:
We kunnen de individuele vraag ook tekenen door een rechte lijn te tekenen. Op deze manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om af te lezen dat bij een prijs van €7,- de consument 1,5 hamburger wil kopen. Deze rechte lijn noemen we de continue vraag en ziet er als volgt uit:
Waardoor wordt de individuele vraag beïnvloed?
Niet elke consument wil bij een bepaalde prijs dezelfde hoeveelheid van een bepaald product kopen. Hoeveel een consument van een bepaald product wil kopen bij een bepaalde prijs hangt van de volgende zaken af:
- Het budget van de consument Wanneer een consument een groot budget heeft zal hij andere producten willen kopen dan iemand met een klein budget.
- Individuele voorkeuren Iedereen heeft andere voorkeuren, iemand die fan is van een bepaalde voetbalclub is bereid om veel meer te betalen voor een kaartje om zijn favoriete club te zien dan iemand die geen fan is van deze voetbalclub.
- De aanwezigheid van substitutiegoederen Substitutie goederen zijn goederen die dezelfde behoefte bevredigen als het product wat verkocht wordt.
- De prijs van complementaire producten Complementaire goederen zijn goederen die elkaar aanvullen en die je beide nodig hebt als je een van de twee producten koopt. Wanneer de prijs van een van de complementaire goederen veranderd, veranderd de vraag naar het andere product ook.
- Exogene factoren Zijn de omstandigheden waar je geen invloed op hebt die de vraag naar een bepaald product doen toenemen of afnemen. Het weer heeft bijvoorbeeld invloed op de vraag naar ijs.