Cookie Consent by TermsFeed
Belangrijk (klik om te sluiten)
In deze uitleg worden de volgende symbolen gebruikt:
p voor prijs
Q voor collectieve hoeveelheid
QV voor collectieve vraag
QA voor collectieve aanbod

Externe effecten

Externe effecten zijn gevolgen van de productie die buiten de markt om werken. De producent houdt bij het bepalen van de verkoopprijs geen rekening met het externe effect omdat hij er zelf niks van merkt. Hierdoor worden de externe effecten niet meegenomen in het berekening van de verkoopprijs waardoor de verkoopprijs uiteindelijk te hoog of te laag kan zijn.

Er zijn twee soorten externe effecten: positieve externe effecten en negatieve externe effecten.

Voorbeeld

Wanneer je dicht bij een festivalterrein woont, hoor je in de zomer vaak de muziek van de verschillende festivals die hier gehouden worden. De organisator houdt bij het bepalen van de verkoopprijs van de kaartjes geen rekening met het feit dat jij altijd mee kan luisteren met de muziek. Wanneer jij de muziek op het festival mooi vindt en het leuk vindt dat je in je tuin kan meegenieten van de muziek spreken we van een positief extern effect. Wanneer jij de muziek op het festival niet mooi vindt en je stoort aan de muziek op het festival spreken we van een negatief externe effect.

Wanneer er negatieve externe effecten ontstaan kan de overheid extra belastingen gaan heffen om de veroorzakers van dit effect te laten betalen om de kosten te dekken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld milieuheffingen voor bedrijven die veel CO2 uitstoten.

In de volgende grafiek zie je wat er met de aanbod lijn gebeurt wanneer er rekening gehouden wordt met het negatieve externe effect. Doordat de aanbodlijn naar boven verschuift zal de prijs van het product stijgen en zullen er minder producten verkocht worden.

Externe effecten grafiek