Cookie Consent by TermsFeed
Belangrijk (klik om te openen)
De markt oligopolie samengevat:
Aantal aanbieders: weinig
Aantal vragers: veel
Soort goed: homogeen of heterogeen
Transparantie: slecht
Toetredingsdrempels: veel

Oligopolie

Een oligopolie is marktvorm waarbij er veel vragers zijn en maar een aantal aanbieders. We kennen twee soorten oligopolie, een homogene oligopolie en een heterogene oligopolie. Bij een homogene oligopolie bieden aanbieders in de ogen van de consument allemaal hetzelfde product aan. Bij een heterogene oligopolie zit er in de ogen van de consumenten een verschil in de producten van de verschillende ondernemingen.

Het is lastig om als nieuw bedrijf toe te treden op een markt met oligopolies. De bestaande bedrijven hebben vaak al een groot gedeelte van de markt in handen en hebben hierdoor schaalvoordelen waardoor zij minder kosten hebben. Hiernaast is het vaak erg duur om de producten die op de markt verkocht worden te maken als nieuwe onderneming. Een aantal voorbeelden van markten waar een oligopolie is, zijn supermarkten en banken.

Test jezelf vraag 1

Geef bij de volgende markten aan of het hier om een homogene oligopolie of een heterogene oligopolie gaat.

  1. De energiemarkt
  2. De mobiele telefoonmarkt

Antwoord

  1. Homogene oligopolie. In de ogen van de meeste consumenten zijn alle energieleveranciers hetzelfde en leveren zij een homogeen product.
  2. Heterogene oligopolie. Consumenten zien veel verschil in de verschillende mobiele telefoons die op de markt worden gebracht. Er zit een verschil tussen een Apple telefoon en een Samsumg.