Cookie Consent by TermsFeed
Belangrijk (klik om te sluiten)
In deze uitleg worden de volgende symbolen gebruikt:
p voor prijs
Q voor collectieve hoeveelheid
QV voor collectieve vraag
QA voor collectieve aanbod

Positieve externe effecten

Positieve externe effecten ontstaan wanneer niet alle opbrengsten van een productie meegenomen worden in de betalingsbereidheid van consumenten. Het positieve externe effect veroorzaakt een voordeel voor de maatschappij. Omdat consumenten alleen naar hun eigen betalingsbereidheid kijken worden er uiteindelijk te weinig goederen verkocht.

Voorbeeld

Wanneer iemand is ingeend tegen een ziekte kan deze persoon deze ziekte niet meer krijgen. Hier hebben mensen een bepaald bedrag voor over, dit is de betalingsbereidheid van de consument. Echter weten we dat wanneer een persoon is ingeent voor deze ziekte hij deze ziekte ook niet kan verspreiden aan andere mensen. Wanneer we ook hier rekening mee houden zou de betalingsbereidheid van de consument hoger moeten liggen.

Wanneer er geen rekening gehouden wordt met het postieve externe effect, ligt de vraaglijn eigenlijk te laag. Hierdoor is de verkoopprijs te laag en wordt er ook minder verkocht. Wanneer er wel rekening gehouden wordt met het positieve externe effect zal de betalingsbereidheid van de individuele vragers toenemen en zal de vraaglijn naar rechts verschuiven en zal het goed meer verkocht worden.

Externe effecten grafiek