Promotiebeleid
Promotiebeleid is één van de marketinginstrumenten en heeft betrekking op de manier waarop reclame wordt gemaakt voor het product.
Bij het promotiebeleid zijn een aantal aspecten belangrijk:
- Schaal van de communicatie
- Soort reclame
- Medium
Schaal
Bij de schaal van communicatie wordt onderscheid gemaakt tussen persoonlijke communicatie en massacommunicatie.
Bij persoonlijke communicatie wordt de voorkeur gegeven aan uitgebreide, gedetailleerde communicatie met een klein aantal klanten. Hierdoor kan worden ingespeeld op wensen van het individu en kan worden gediscussieerd over het aanbod.
Bij massacommunicatie wordt de voorkeur gegeven aan identieke communicatie aan een grote groep mensen. Door het identieke, voorgeprogrammeerde bericht kan voor relatief weinig geld veel klanten worden bereikt.
Soort reclame
Er zijn een aantal soorten reclame die allemaal een ander doel hebben. Deze soorten zijn als volgt:
- Individuele reclame Een fabrikant maakt reclame voor een specifiek product in een specifieke markt
- Collectieve reclame Een fabrikant maakt reclame voor alle producten in een specifieke markt.
- Themareclame Een fabrikant maakt reclame voor zijn eigen merk.
- Actiereclame Een fabrikant maakt reclame om de verkoop van een specifiek product of een specifieke groep producten te vergroten. Een vorm van actiereclame is sampling, waarbij een kleine hoeveelheid van een product door een consument gratis wordt getest.
- Sociale marketing Een fabrikant maakt reclame op social media
- Ideële reclame Een organisatie maakt reclame om het gedrag van burgers te veranderen en sociale problemen aan te kaarten. Ideële reclame wordt gedaan zonder het oog op winst. Een bekend Nederlands voorbeeld is Sire
- Sponsoring Een bedrijf geeft geld aan een ander bedrijf in ruil voor het vermelden van de naam van de sponsor of het zichtbaar maken van het logo of merk van het bedrijf dat sponsort.
Medium
Met het medium wordt het middel bedoeld waarmee reclame wordt gemaakt. Denk hierbij aan een krant, radio, televisie of social media website
Er zijn een aantal belangrijke soorten communicatiemiddelen met elk een andere effectiviteit. De belangrijkste zijn:
- Visuele communicatiemiddelen Media waarbij de ontvanger iets te zien krijgt. Denk aan reclameborden.
- Multimediale communicatiemiddelen Communicatiemiddelen waarbij verschillende media tegelijk worden gebruikt, bijvoorbeeld de combinatie van geluid en beeld.
- Interactieve communicatiemiddelen Communicatiemiddelen waarbij de ontvanger wordt betrokken in de boodschap.
- Overige communicatiemiddelen Buitenmedia: media die worden gebruikt in open ruimten, zoals reclameborden langs de weg. Reclameartikelen: artikelen die klanten meenemen naar huis.