Prijsbeleid
Prijsbeleid is één van de marketinginstrumenten en heeft betrekking op de prijs van het product.
Voor elk product moet een prijs worden bepaald. dit kan worden gedaan op basis van drie oriëntaties:
- Kostenoriëntatie Op basis van de kosten wordt, door middel van bijvoorbeeld een opslagpercentage, een prijs berekend.
- Concurrentieoriëntatie Er wordt gekeken naar de prijzen die concurrenten gebruiken en de prijs wordt aan de hand daarvan aangepast.
- Vraagoriëntatie Er wordt gekeken naar de prijs die de consument bereid is te betalen voor het product. Voorbeelden van oriëntatie zijn penetratiepolitiek, afroompolitiek,psychologische prijzen en prijskortingen
Penetratiepolitiek
Penetratiepolitiek betekent dat een bedrijf de prijs van een product relatief laag vaststelt om te zorgen dat veel mensen het product snel gaan kopen. Hierdoor bereikt het product sneller een groter marktaandeel. Bedrijven met een klein marktaandeel kunnen deze strategie gebruiken om beter bekend te worden
Afroompolitiek
Afroompolitiek betekent dat een bedrijf de prijs van een product in het begin van de levensduur relatief hoog vaststelt zodat zij een korte periode meer per product verdienen. Bedrijven met een groot marktaandeel met een goede reputatie kunnen hierdoor meer geld verdienen zonder veel afzet te verliezen. Een bekend voorbeeld hiervan is de lancering van nieuwe iPhones door Apple.
Psychologische prijzen
Psychologische prijzen zijn prijzen die bewust een paar cent onder een afgerond bedrag worden gemaakt omdat hierdoor de prijs goedkoper lijkt. Denk bijvoorbeeld aan €5,99 of €3,95
Prijskortingen
Prijskortingen zijn kortingen of aanbiedingen waardoor de prijs tijdelijk verlaagt is. Denk aan 10% korting of 2 halen 1 betalen.