Distributiekanaal
Het distributiekanaal is de weg tussen producent en consument. In tegenstelling tot bij de bedrijfskolom is de consument wel onderdeel van het distributiekanaal.
Er zijn drie soorten distributiekanalen te onderscheiden: het directe, korte indirecte en lange indirecte distributiekanaal.
Bij het directe distributiekanaal wordt het product direct door de producent verkocht aan de consument. De consument ontvangt het product dus direct van de product. Deze vorm ziet er als volgt uit:
Consumenten kopen echter vaker producten bij winkels. Deze winkels zijn vaak speciaal voor het product wat wordt verkocht. Dit noemen we detaillisten. Wanneer de detaillist wordt toegevoegd ontstaat het korte indirecte distributiekanaal
Soms koopt de detaillist zijn producten niet in bij onafhankelijke producenten maar bij een groothandel. Deze groothandel kan door zijn grote inkoophoeveelheden de producten goedkoper inkopen bij de producent. De groothandel distributeert de producten vervolgens naar individuele detaillisten. Hierdoor wordt het lange distributiekanaal gevormd.
Producenten kunnen doen aan de promotie van producten die zij verkopen. Twee vormen hiervan zijn pushdistributie en pulldistributie.