Causation
Causation is een uitgangspunt voor het starten van een bedrijf waarbij een probleem wordt geïdentificeerd en een oplossing wordt bedacht.
Een ander uitgangspunt voor het starten van een bedrijf is effectuation.
Bij causation start je een bedrijf met als idee om een probleem in de maatschappij op te lossen. Vervolgens doorloop je drie stappen om een oplossing te bedenken.
De eerste stap is het segmenteren van de markt. Je kijkt naar de hele markt waar het probleem bestaat en zoekt naar belangrijke kenmerken van klanten waarop je de klanten kunt indelen in kleinere groepen.
- Geografische kenmerken
locatie, bijvoorbeeld een land of stad - Demografische kenmerken
leeftijd, geslacht, etcetera - Sociaal-economische kenmerken
opleiding, beroep, etcetera - Sociaal-economische kenmerken
opleiding, beroep, etcetera - Pyschografische kenmerken
levensstijl, persoonlijkheid, etcetera - Gedragskenmerken
gebruikswijze, etcetera
Je deelt klanten zo in dat het koopgedrag van de klanten in een groep gelijk is.
Doelmarkt selecteren
De tweede stap is het kiezen van één of meerdere van de marktsegmenten om het bedrijf op te gaan richten.
Bij deze stap stel je de vraag welke doelgroepen het meest winstgevend zijn en hoeveel doelmarkten je bedrijf zou kunnen bedienen.
Positionering bepalen
Als laatste bekijk je hoe je bedrijf op de doelmarkt gaat inspelen.
Bij deze stap stel je de vraag wat voor producten klanten op de markt zoeken en wat belangrijke eigenschappen zijn van deze producten voor de klanten op de markt.